30-01-2017

+ Branding van interieurs

Een interieur kan een belangrijke bijdrage leveren aan de uitstraling van uw organisatie. Lees hier de “tips & tricks”.

Het nut van Branding

Er is tegenwoordig een enorm aanbod van producten en diensten. Een goed product alleen is niet voldoende. De klant bepaalt zijn keuze mede op basis van het “gevoel” dat hij bij een organisatie heeft. En hoe groter het aanbod, hoe belangrijker die beleving wordt bij het keuzeproces. Branding van interieurs kan daar bij helpen.

Het communiceren van een beleving is de belangrijkste functie van een merk of "brand". Het gaat daarbij om veel meer dan een logo alleen. Elk punt waar de klant in contact komt met het bedrijf of “Merk” kan bijdragen het gevoel dat men uit wil stralen. Men spreekt dan ook veel vaker over “branding” als totaalbegrip, in plaats van over een merk of logo alleen.

“Branding”. Het werkt.

Een goed voorbeeld is wellicht dat van het merk “Mcdonald’s”. Het bedrijf wil haar uitstraling "upgraden". Klanten moeten meer het gevoel hebben dat ze bij een restaurant eten, in plaats van bij een goedkope fastfood keten. En hoewel de naam van het merk hetzelfde blijft, verandert men niet alleen welbewust de kleurstelling van het logo, maar ook de vormgeving van de restaurants.

Afbeelding ; Mcdonald’s oude- en nieuwe stijl

Behalve in de Retail, wordt Branding ook in de zakelijke wereld steeds belangrijker. Niet alleen om aantrekkelijk te zijn voor mogelijke klanten, maar ook voor (potentiële) werknemers. En het werkt.

Zo koestert Google, met onder meer het merk "You tube", haar uitstraling van een “hip” internetbedrijf. Met een onconventionele inrichting gebruikt zij haar kantoren nadrukkelijk om dat imago te versterken. Mede hierdoor heeft het bedrijf relatief weinig moeite om personeel aan te trekken in een branche waarin getalenteerde mensen banen voor het kiezen hebben.

Google kantoor met branding in het interieur

Afbeelding ; Google kantoor

Branding van interieurs. De uitgangspunten.

1. Bepaal vooraf wat je uit wilt stralen.

Branding gaat over het uitdragen van een bepaald gevoel. De sfeer van een interieur kan dat gevoel versterken of afzwakken. Het is dus zaak om vooraf te bepalen wat de sfeer van het merk moet zijn en om de ontwerper met een duidelijke briefing daarover aan het werk te zetten. De juiste ontwerper kan die beleving dan vertalen naar het interieur, ook als de gewenste sfeer afwijkt van zijn/haar eigen smaak.

2. Branding is meer dan een logo op de muur.

Hoewel een logo en huisstijl de “kapstok” zijn van een merkbeleving, is het een gemiste kans om de Branding van een interieur te beperken tot het plaatsen van een logo alleen. Met de keuze van licht, materialen, kleuren en meubels kan immers veel meer worden bereikt. Dat hoeft overigens niet altijd kostbaar te zijn. De onderstaande receptie van Nike is heel eenvoudig van opzet, maar het subtiele beeldmerk, in combinatie met de grafische afbeelding die goed is uitgelicht, geven het geheel een duidelijke "Nike" uitstraling

Afbeelding : Nike receptie

3. Een interieur is geen drukwerk.

Een logo of huisstijl is gemaakt voor relatief kleine vlakken zoals een beeldscherm of drukwerk. Een interieur kent echter juist veel grote vlakken. Wanneer een logo krachtige kleuren heeft, dan worden die kleuren zeer dominant op de grote vlakken van een interieur. Dat kan een opvallend effect geven, maar is in veel gevallen te veel van het goede.

4. Er zijn ook nog functionele eisen

In een zakelijke ruimte moet men goed kunnen werken. De uitstraling van een interieur mag dus niet ten koste gaan van functionele eisen. Sterker nog, een ruimte die niet goed werkt geeft vrijwel altijd een negatief beeld van de organisatie. Denk bij de briefing dus niet alleen aan sfeer, maar ook aan functionele wensen en eisen.

Hoe beginnen

1. Maak een moodboard

Het maken van een moodboard met meerdere collega’s is nog altijd een prima manier om de gewenste sfeer en identiteit vast te leggen. Het proces is net zo belangrijk als het resultaat. Gebruik principes van brainstormen. Eerst komen alle ideeën op het bord zonder oordeel van goed of fout. Later bespreken, samenvatten en filteren.

Moodboard interior branding

2. Filter de kernpunten.

Probeer uit het moodboard de kernwoorden te filteren van het beeld dat bij het merk past. Transparant of privacy? Stijlvol of losjes? Vintage of Contemporary

3. Bepaal de plattegrond.

Het klinkt wellicht vreemd, maar vertaal de kernpunten eerst naar een plattegrond en pas dan naar kleuren en materialen. Een open sfeer kan niet in een ruimte met allemaal hokjes. En een plattegrond dwingt ook om na te denken over de plek van de copier, de schoonmaakruimte en andere praktische zaken.

4. Maak de gewenste sfeer.

Vul de plattegrond in met kleuren en materialen. Natuurlijk kan er meer met een ruim budget, maar ook het simpelweg sauzen van wat wanden, of bijvoorbeeld het vervangen van bureaubladen kan veel effect geven voor relatief weinig geld.

Hulp nodig? Gratis en vrijblijvend advies

Het maken van interieurs met karakter is ons vak. We helpen graag om ook uw interieur een eigen sfeer en identiteit te geven. Via de button hiernaast kunt u gebruik maken van ons aanbod; het gratis uitwerken van een moodboard onder onze begeleiding, inclusief kennismaking en voorbereiding.

 

Gratis Moodboard-sessie

Met het maken van een moodboard brengt u samen met uw team de gewenste sfeer en uitstraling van uw organisatie in beeld. Vraag hier een gratis workshop aan.